Wat is ChatGPT?
Kort gezegd is ChatGPT een chatbot die AI-gegenereerde antwoorden produceert. Die content vloeit voort uit commando’s die jij als gebruiker geeft middels de chatbalk. Hiermee is ChatGPT een zogeheten generative AI tool. Commando’s die je aan dergelijke tools geeft, noemen we ook wel ‘prompts’. De mogelijkheden lijken daarin oneindig. Zo kan de chatbot niet alleen content genereren, maar bijvoorbeeld ook ingewikkelde data en codes ontcijferen of voedingsschema’s ontwikkelen. Daarnaast is ChatGPT zelfs zo ver dat je de tool kunt vragen om een gedicht of mop te vertellen, of om een liedje te schrijven. Dit brede scala aan mogelijkheden maakt het toepassen van de tool op werkgebied erg interessant, zo ook binnen de marketingwereld.
De mogelijkheden lijken oneindig. Zo kan de chatbot niet alleen content genereren, maar bijvoorbeeld ook ingewikkelde data en codes ontcijferen of voedingsschema’s ontwikkelen.
Daantje Schoonhoven
SEO binnen de uitgebreide marketingwereld
In dit artikel ligt de focus op de toepassing van ChatGPT binnen het SEO gedeelte van die uitgebreide marketingwereld. Met SEO, wat staat voor Search Engine Optimization, bedoelen we de verschillende strategieën, technieken en tactieken die worden toegepast om de vindbaarheid van een website te verbeteren in zoekmachines zoals Google. Dit omvat onder andere het creëren van waardevolle content. Door SEO correct toe te passen, kunnen bedrijven hun online aanwezigheid vergroten en potentiële klanten bereiken op het moment dat ze actief op zoek zijn naar relevante producten of diensten. Een voorbeeld van een ander belangrijk onderdeel binnen SEO is dan ook het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek. Hierbij ga je op zoek naar relevante zoekwoorden om je content te optimaliseren en hoger te ranken in zoekmachines. Maar hoe kunnen we ChatGPT nu precies toepassen bij deze SEO strategieën en technieken?
Hoe pas ik ChatGPT toe bij
een zoekwoordenonderzoek?
Het eerste vlak waarop ChatGPT een bruikbare toepassing kan zijn binnen de online marketing is bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Zo kan de tool je helpen bij het achterhalen van de belangrijkste zoekwoorden voor het bedrijf waarvoor je SEO werkzaamheden verricht. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een prompt in te voeren die luidt:
Geef een lijst van de belangrijkste zoekwoorden gericht op e-fulfilment. Beperk je tot maximaal 50 zoekwoorden
Vervolgens zou je hier een duidelijker overzicht voor jezelf van kunnen maken door een nieuwe prompt op te stellen waarin je ChatGPT verzoekt om een tabel van deze zoekwoorden te maken. Hierbij geef je specifiek aan hoe je wilt dat de kolommen van de tabel ingedeeld worden. Daarnaast kan je ChatGPT ook inzetten als SEO tool om zoekwoorden te prioriteren. Op die manier kan je gerichter aan de slag gaan met het verbeteren van de vindbaarheid van je website. Dit doe je bijvoorbeeld door de lijst van zoekwoorden te rangschikken op populariteit. Denk hierbij aan een prompt in de richting van:
Sorteer de zoekwoorden uit de tabel op volgorde van populariteit
Ten slotte kan ChatGPT helpen bij het identificeren van onder andere de zoekintentie van je gebruikers en semantisch gerelateerde zoekwoorden. Dergelijke aanvullingen kan je simpelweg opvragen en laten toevoegen aan je tabel voor een duidelijk en compleet overzicht. Op deze manier is het mogelijk om veel meer inzicht te krijgen in de kenmerken van je doelgroep. Door de juiste vragen te stellen, kan je dan ook gerichter SEO content creëren.
ChatGPT als inspiratiebron
Een andere manier om ChatGPT in te zetten voor SEO content, is door de tool te gebruiken als inspiratiebron. Zo kan je inspiratie opdoen voor nieuwe blogonderwerpen die passen bij de zoekintentie van de gebruiker. Doe dit bijvoorbeeld door de hierboven gegenereerde zoekwoorden door middel van een prompt onder te verdelen in verschillende hoofdcategorieën. Vervolgens kan je ChatGPT verzoeken om blogonderwerpen te bedenken die aansluiten bij een van deze hoofdcategorieën. De prompt kan er als volgt uitzien:
Genereer vijf verschillende blogonderwerpen gerelateerd aan hoofdcategorie X
Deze methode is logischerwijs ook inzetbaar voor aanvullende onderwerpen die (semantisch) gerelateerd zijn en voor het bedenken van individuele blogs. Uiteraard is ChatGPT ook gebruikt voor deze blog, dat kon natuurlijk niet anders…
Content genereren
Ook voor het daadwerkelijk genereren van content kan ChatGPT handig zijn. Denk hierbij dus ook aan content voor jouw website, inclusief productbeschrijvingen en complete categoriepagina’s. Ook paginatitels en metatags geeft ChatGPT gratis weg. Zolang jij er maar voor zorgt dat je prompt over voldoende informatie beschikt en duidelijk is geformuleerd. Het is overigens wel van belang dat je de gegenereerde content altijd zelf verifieert. De content kan namelijk verouderd zijn, niet zo uniek zijn of bepaalde informatie achterhouden. Op de beperkingen van ChatGPT gaan we later in dit artikel wat uitgebreider in. Zelf gebruiken we de tool voornamelijk voor inspiratie. Om voort te borduren op de bovengenoemde prompt, kan een volgende prompt dan bijvoorbeeld zijn:
Creëer een outline voor een blog met het onderwerp X
Maak het jezelf gemakkelijker
met ChatGPT
Als laatste is ChatGPT perfect inzetbaar om het jezelf een stuk gemakkelijker te maken. Zo kan je de tool gebruiken om ingewikkelde materie aan je uit te leggen, waardoor jij begrijpelijke content kunt creëren voor je publiek of de materie zelf simpelweg beter begrijpt. Daarnaast kan je de tool ook lange teksten in het kort samen laten vatten. Op deze manier kan je sneller de kern uit uitgebreide teksten halen. Zo’n opdracht kan er als volgt uitzien:
Vat de volgende tekst samen in maximaal 150 woorden: […]
Voer daarbij binnen de blokhaken de volledige tekst in die je samengevat zou willen zien.
ChatGPT kan je daarnaast ook ondersteunen bij het begrijpen van ingewikkelde codes. Denk hierbij aan codes die gebruikt worden bij het ontwerpen van websites. De tool kan zelfs helpen bij het genereren van code, wat het werk van ontwikkelaars eenvoudiger maakt. Zo kan ChatGPT templates creëren voor een stuk code dat je zelf verder kunt invullen. Het is zelfs mogelijk om simpele tools te maken die passen bij het onderwerp van je blog of pagina. Zo’n tooltje kan je helpen bij linkbuilding of ervoor zorgen dat je zelfs geheel natuurlijk links verkrijgt.
Efficiënter aan de slag
met SEO?
Neem contact op om sneller én meer stappen te zetten met SEO.
Beperkingen van ChatGPT
Ondanks de vele voordelen van ChatGPT binnen de marketing, zijn er toch een aantal beperkingen waar je als gebruiker rekening mee dient te houden. Om maar bij het begin te beginnen: ChatGPT is niet in staat om je volledige content team te vervangen. Dit komt mede doordat het prestatieniveau van de tool afhankelijk is van de input die je als gebruiker opgeeft. Bovendien zijn er bepaalde specifieke onderwerpen waar ChatGPT minder bekend mee is dan andere algemene onderwerpen. ChatGPT is namelijk afhankelijk van de teksten waarmee het getraind is, waardoor de output rondom specifieke vraagstukken schaarser en wellicht verouderd kan zijn. Daarom is het van belang om die output zelf te verifiëren. Daarnaast kan je er niet van uitgaan dat AI-gegenereerde teksten perfect zijn. Ook deze teksten kunnen nog altijd fouten bevatten, dus vertrouw niet blind op ChatGPT en behoud altijd een kritische blik. Ten slotte mist ChatGPT een menselijke touch. Het is en blijft een AI-tool die de menselijke touch niet zomaar kan vervangen.
Hulp nodig bij het inzetten
van ChatGPT voor SEO?
Doordat onze medewerkers al sinds de lancering ervaring hebben opgedaan met ChatGPT en deze tool ook op SEO hebben leren toepassen, kan ons online marketing team efficiënt AI inzetten. Op die manier weten we bijvoorbeeld veel tijd te besparen op verschillende taken, waardoor we meer werk verzetten of onze werkzaamheden sneller uitvoeren. Ideaal als je wel wilt profiteren van de voordelen van ChatGPT, maar daar zelf de kennis niet voor in huis hebt.
ChatGPT inzetten voor SEO?
Wij denken graag mee over de vraag hoe jij ChatGPT kunt inzetten voor SEO. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.