De zoekmachine Google
De Google-zoekmachine is veruit de grootste zoekmachine ter wereld. Met naar schatting meer dan 5,5 miljard zoekopdrachten per dag heeft Google een dominante positie verworven. Sinds de lancering in september 1998 heeft de zoekmachine zich gedurende de afgelopen 25 jaar voortdurend ontwikkeld tot het platform dat het nu is. Mensen gebruiken de zoekmachine voor uiteenlopende doeleinden, zoals het zoeken naar informatie, het lezen van recensies, online winkelen, het vinden van afbeeldingen en nog veel meer. In feite kun je voor vrijwel elke vraag terecht bij de zoekmachine.
Hoe hebben we tot nu toe
de zoekmachine gebruikt?
De zoekmachine wordt al voor een breed scala aan vragen gebruikt. Echter, het huidige gebruik van de zoekmachine verschilt sterk van hoe het zou kunnen worden gebruikt met generatieve AI. Momenteel gebeurt het vaak dat mensen een specifieke vraag hebben, maar tot het antwoord moeten komen door stukjes informatie in de zoekmachine op te zoeken. Een illustratief voorbeeld dat Google zelf geeft om dit te verduidelijken, is wanneer iemand wil weten welk natuurgebied in de buurt het meest geschikt is voor kinderen. Om een antwoord te vinden, kan de persoon informatie opzoeken over het ene natuurgebied en deze informatie vervolgens vergelijken met de informatie over het andere natuurgebied.
Het huidige gebruik van de zoekmachine verschilt sterk van hoe het zou kunnen worden gebruikt met generatieve AI.
Joep Bogaers
Wat verandert er wanneer
generatieve AI wordt geïntegreerd?
Het verschil ten opzichte van het eerder genoemde voorbeeld is dat wanneer generatieve AI wordt opgenomen in Google, de gebruiker direct een antwoord op zijn vraag kan krijgen. In plaats van stukjes informatie op te zoeken, kan men eenvoudigweg de vraag stellen welk natuurgebied het meest geschikt is voor kinderen en de zoekmachine neemt het over! Generatieve AI zal een kant-en-klaar antwoord formuleren dat bovenaan de zoekresultaten wordt weergegeven. Bovendien worden er subvragen toegevoegd waarop je direct kunt klikken om specifieke informatie te verkrijgen.
Daarnaast maakt generatieve AI shoppen via Google veel gemakkelijker. Bij verticale ervaringen als shoppen heeft de toevoeging van AI namelijk enorm grote waarde. Wanneer een gebruiker zoekt naar een specifiek product, zal AI uit zichzelf de factoren overwegen die van belang zijn bij de aankoop van dit product. Aan de hand hiervan zal vervolgens een reeks productopties getoond worden. Stel je eens voor hoe gemakkelijk dit zou zijn als je op zoek bent naar een specifiek product, zoals een elektrische step. Het enige wat je hoeft te doen, is simpelweg aan Google vragen welke elektrische step het beste bij jouw criteria past en je krijgt meteen de elektrische steppen te zien die aan je eisen voldoen. Klinkt dat niet ideaal?
Hoe gaat generatieve AI
SEO beïnvloeden?
Online marketing specialisten zullen ongetwijfeld denken: “Dat klinkt allemaal leuk en ideaal voor consumenten, maar hoe gaan we als SEO-marketeers met deze veranderingen om? Blijft SEO überhaupt relevant en blijft ons werk wel noodzakelijk?” Hoewel de exacte impact natuurlijk nog niet duidelijk is, hoeven we ons geen zorgen te maken. SEO blijft immers van belang. In feite kan het zelfs een kans zijn voor marketeers om op een andere manier producten of merken in de schijnwerpers te zetten. Zoals eerder in deze blog besproken, kan een zoekmachine met generatieve AI snelle en uitgebreide antwoorden geven op allerlei vragen. Gebruikers hoeven daardoor niet langer elders naar aanvullende informatie te zoeken. Voor SEO-specialisten betekent dit dat ze moeten inspelen op deze veranderingen. We moeten bedenken hoe website-eigenaren kunnen worden opgenomen in de antwoorden die door AI worden gegenereerd. Het wordt dus nog belangrijker om kwalitatief hoogwaardige content te creëren die beknopte en informatieve antwoorden biedt die aansluiten bij veelgestelde vragen en zoekopdrachten.
SEO voorbereiden
op generative AI?
Neem contact op om jezelf voor te bereiden op de toekomst van SEO.
Minder verkeer naar websites
Hoewel deze snelle en uitgebreide antwoorden ervoor zorgen dat er minder verkeer naar bepaalde websites wordt geleid, is het essentieel dat websites gebruikers aanmoedigen om verder te verkennen op hun platform. Het is belangrijk dat websites de gebruikerservaring optimaliseren en waardevolle aanvullende inhoud bieden die verder gaat dan de initiële vraag. Door gebruikers te inspireren en te stimuleren om meer te ontdekken op hun website, kunnen SEO-marketeers nog steeds waarde bieden en ervoor zorgen dat gebruikers langer betrokken blijven. Kortom: hoewel generatieve AI invloed zal hebben op het zoeklandschap, blijft SEO een belangrijke strategie. Het vereist wel een verschuiving naar het creëren van hoogwaardige content, het optimaliseren voor antwoorden gegenereerd door AI en het stimuleren van gebruikersbetrokkenheid op de website. Met deze aanpassingen kunnen SEO-specialisten zich blijven onderscheiden en succes behalen in de veranderende digitale omgeving.
Hoe kunnen wij je voorbereiden
op de komst van generatieve AI?
Met de komst van generatieve AI verandert er dus zeker het een en ander in het SEO landschap. Generatieve AI zal namelijk terugkomen in zoekmachines als Google, zodat je direct een antwoord krijgt op jouw vraag. Daarmee zal generatieve AI ook invloed hebben op de shopervaring via Google, aangezien het bijvoorbeeld up-to-date reviews, ratings en prijzen weergeeft als jij een bepaald product zoekt. Wij zijn er als online marketing bureau klaar voor om jou te helpen met deze transitie. Hoe wij dit doen? Met onze specialistische kennis kunnen wij ervoor zorgen dat de website van je bedrijf dusdanig geoptimaliseerd wordt dat deze eerder gelinkt zal worden in het antwoord van de AI. Bovendien kunnen er grote resultaten behaald worden met Google Shopping. Onze online marketing specialisten zullen er alles aan doen om te zorgen dat de producten in je webshop zo compleet mogelijk in je webshop weergegeven worden. Met alle informatie die relevant is voor AI dus. Op deze manier zullen producten uit jouw webshop eerder in de resultaten van de AI verschijnen. Daarnaast blijft reguliere SEO natuurlijk ook belangrijk. Als specialisten weten wij een goede balans te creëren tussen reguliere SEO en SEO gericht op generatieve AI, waardoor we samen ook in de toekomst uitstekende resultaten kunnen behalen!
Hulp bij het voorbereiden van SEO op generative AI?
Wij helpen je graag bij de voorbereidingen op een toekomst met generative AI. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.