Metatags in het verleden
Metatags zijn ontwikkeld om een soort samenvatting te geven van een webpagina. In het verleden werden deze metatags daarom veelvuldig gebruikt door zoekmachines. Toch maakten veel webdesigners er geen gebruik van of gingen ze er totaal verkeerd mee om. Zeker de meta keywords tag is om die reden vrij berucht geworden. Daarin werd namelijk regelmatig een enorme lijst van zoekwoorden opgenomen, die niet relevant waren, maar waar wel veel mensen op zochten. Het zoekwoord ‘gratis’ is hiervan een goed voorbeeld. Een groot aantal (Nederlandse) webmasters gaf dit woord dan ook op als keyword. Uiteindelijk werd de meta keywords tag hierdoor eigenlijk nutteloos voor zoekmachines.
Het is aan te raden om voor elke pagina een unieke titel te gebruiken, omdat elke pagina uiteraard uniek is.
Joep Bogaers
Metatags in het heden
Omdat behoorlijk wat webmasters misbruik maakten van vooral de meta keywords tag, hebben veel zoekmachines in de afgelopen jaren besloten deze metatag te negeren. Sterker nog, de meeste metatags die in het verleden zijn ontwikkeld, hebben tegenwoordig geen grote invloed meer op de posities van je website. Ik zal daarom alleen ingaan op de metatags waarvoor dat wél geldt.
Meta title tag
Hoewel de meta title tag eigenlijk geen echte metatag is, zal ik hem toch bespreken. Het is namelijk een zeer belangrijk element in de ‘head’ van een webpagina. Met de meta title wordt in één zin de gehele inhoud van een pagina aangegeven. Het is aan te raden om voor elke pagina een unieke titel te gebruiken, omdat elke pagina uiteraard uniek is. Zorg ervoor dat de meta title niet langer is dan 70 tekens, maar toch bezoekers naar je website lokt.
Meta description tag
De meta description tag is een voorbeeld van een belangrijke metatag. Met deze tag kan de omschrijving van een pagina worden opgegeven, waardoor we hem zouden kunnen vergelijken met de meta title tag. De meta description wordt in de zoekresultaten echter onder de titel weergegeven. Je kunt de omschrijving dan ook zien als een iets uitgebreidere titel, een soort samenvatting van de inhoud dus. Ook voor de meta omschrijving geldt dat je het beste voor iedere pagina een andere kunt formuleren. Verder mag deze meta beschrijving niet te lang zijn. Zo raad ik zelf altijd een maximum van 156 tekens aan.
Meta robots tag
De laatste metatag die voor veel websites belangrijk is, is de meta robots tag. Hiermee geef je aan of de webpagina geïndexeerd moet worden en of de links op de pagina gevolgd moeten worden. De standaardwaarde van de meta robots tag is ‘index, follow’, wat betekent dat de pagina geïndexeerd moet worden en de links gevolgd moeten worden. Tijdens de ontwikkeling van een website wordt er in plaats van ‘index’ vaak ‘noindex’ in deze tag opgenomen. Zodra de site gelanceerd wordt, past men dat weer aan. In sommige gevallen wordt dat helaas vergeten. Het resultaat? Je prachtige nieuwe website wordt niet opgenomen in de index van Google. De meta robots tag is dus zeer belangrijk!
De overige metatags hebben in principe geen directe meerwaarde voor de posities van je website in zoekmachines. Het kan echter geen kwaad om deze toch te gebruiken, mits je er goed gebruik van maakt natuurlijk.
Hulp nodig?
Heb je hulp nodig bij het gebruik van metatags?