Linkbuilding tips ingedeeld in categorieën

Iedere linkbuilding tip is ingedeeld in een van de volgende categorieën: inspiratie, contact, kwaliteit, ruilhandel en geloofwaardigheid. Deze vijf categorieën maken samen in grote lijnen een mogelijke werkwijze voor linkbuilding duidelijk. Zo slaan we twee vliegen in een klap.

Inspiratie

Linkbuilding zal in principe beginnen met het opdoen van inspiratie. Wat zijn nu eigenlijk interessante websites voor je? En welke van die sites zijn überhaupt bereid om links te plaatsen?

1. Bekijk het linkprofiel van concurrenten

Concurrenten die actief met linkbuilding bezig zijn, hebben als het goed is al een aantal links weten te verkrijgen. Daarom is het aan te raden om tools als Ahrefs, Moz en SEO SpyGlass te gebruiken om te achterhalen welke websites een link hebben opgenomen naar je concurrent. Vervolgens kun je – mits die links inderdaad interessant zijn – de webmasters van deze sites een bericht sturen waarin je vraagt of ze jouw link ook willen plaatsen.

2. Zoek websites met partnerpagina’s

Een manier om te achterhalen welke webmasters er openstaan voor een linkplaatsing, is door uit te zoeken of ze een partner- of linkpagina hebben. Het is echter niet efficiënt om handmatig websites te bezoeken en dan op zoek te gaan naar een dergelijke pagina. Daarom wil je waarschijnlijk een handigere oplossing. Zelf gebruik ik altijd een zogenaamde zoekoperator, namelijk ‘inurl:’. Wanneer ik bijvoorbeeld links zoek voor een website gerelateerd aan autoverzekeringen, dan zou ik de volgende zoekopdracht kunnen ingeven in Google: inurl:links autoverzekering. Google gaat dan op zoek naar pagina’s met ‘links’ in de URL, die relevant zijn voor het onderwerp ‘autoverzekering’. De zoekresultaten bestaan dan hoogstwaarschijnlijk uit websites die inderdaad een linkpagina hebben en openstaan voor een linkruil. Een zeer efficiënte manier om potentiële linkpartners te vinden dus!

Het beste voorbeeld dat ik daarvan heb gezien, is een mailtje van ‘de dichtpiet’ die me in een gedicht duidelijk maakte dat hij graag een link op een van mijn websites wilde hebben. Aangezien ik dit een erg originele manier van benaderen vond, heb ik de link naar zijn sinterklaasgedichten website dan ook daadwerkelijk geplaatst.

Joep Bogaers Eigenaar

Contact

In het contact met de webmaster van een site is het belangrijk om sommige zaken in je achterhoofd te houden. Linkbuilding tip 3 en 4 laten dan ook duidelijk zien waar ik op doel.

3. Wees persoonlijk

Het is aan te raden om een persoonlijk bericht te sturen. Veel linkbuilders hebben bijvoorbeeld een standaardbericht dat ze letterlijk naar alle webmasters sturen. Zelf reageer ik meestal niet op zulke berichten. Er staat namelijk niet in via welke website ze het bericht hebben gestuurd en in vrijwel alle gevallen staat er een standaard slijmverhaal in over hoe interessant en mooi mijn website wel niet is. Wanneer je dat bericht zou aanpassen en de webmaster bij zijn of haar naam noemt, aangeeft via welke website je het bericht stuurt, vermeldt waarom juist deze site zo relevant en interessant is etcetera, dan heb je echter al een veel persoonlijker bericht. Met zo’n bericht vergroot je de kans op een positieve reactie aanzienlijk.

4. Wees origineel

Webmasters ontvangen vaak dagelijks wel een of meerdere berichten van mensen die graag een link zouden willen laten plaatsen. In dit geval zullen de standaardmailtjes er snel uit gefilterd worden. Daarom is het belangrijk om origineel te zijn. Het beste voorbeeld dat ik daarvan heb gezien, is een mailtje van ‘de dichtpiet’ die me in een gedicht duidelijk maakte dat hij graag een link op een van mijn websites wilde hebben. Aangezien ik dit een erg originele manier van benaderen vond, heb ik de link naar zijn sinterklaasgedichten website dan ook daadwerkelijk geplaatst.

Kwaliteit

Tijdens het linkbuilden hoort in mijn ogen kwaliteit boven kwantiteit te staan. Maar wat is nu een kwalitatieve link? Aan de hand van de volgende linkbuilding tips kun je dat (globaal) vaststellen.

5. Ga voor relevantie

Het is erg belangrijk om links te krijgen vanaf relevante websites. Google zal je site dan immers beter ‘begrijpen’ en associëren met het juiste onderwerp. Ga daarom op zoek naar sites die relevant zijn voor jouw website. Relevantie is echter wel een breed begrip. In principe is een algemene online shopping blog in mijn ogen bijvoorbeeld ook gerelateerd aan een auto-onderdelen webshop. Beide websites hebben namelijk te maken met online winkelen.

6. Check de ‘link metrics’

Als je een link laat plaatsen op een bepaalde pagina, dan is het wel van belang dat die pagina ook daadwerkelijk wat ‘linkwaarde’ heeft. Zo zal een link op een website zonder backlinks niet veel nut hebben. Gelukkig kun je aan de hand van zogenaamde ‘link metrics’ binnen een oogopslag zien wat de waarde is van een website. De bekendste link metric is de PageRank van Google. Ik sta echter wat sceptisch tegenover de PageRank (PR) score en kijk zelf liever naar de Domain Authority (DA) en Page Authority (PA) die je via Moz kunt checken. Zoals bij de PR het geval is, geldt ook voor de DA en PA dat een hogere score in principe beter is. Zeker wanneer je links gaat ruilen, is het dus aan te raden om de waarde van jouw website te vergelijken met die van de site waarmee je ruilt. Je wilt immers wel zo veel mogelijk terugkrijgen!

7. Check het aantal uitgaande links

Helaas is de werkelijke waarde van een link niet helemaal aan de eerder besproken link metrics af te lezen. De waarde wordt namelijk verdeeld over de links op een bepaalde pagina. Zo kan een pagina wel een DA van 40 en een PA van 50 hebben, maar als er honderden links op staan, krijgen deze individueel alsnog vrij weinig waarde mee. Je wilt dus eigenlijk een link hebben op een pagina waar nog geen of maar weinig andere links op staan. In dat geval ontvang je namelijk het grootste deel van de linkwaarde.

8. Kijk naar IP-adressen

Sommige mensen denken Google voor de gek te kunnen houden. Zij maken zelf namelijk tientallen of honderden websites, plaatsen die op een goedkoop hostingpakketje en laten deze sites onderling naar elkaar linken. Heel veel gratis en eenvoudig te verkrijgen links zou je zeggen. Google is echter alles behalve gek en kijkt ook zeker naar het IP-adres van een site. Iedere website is namelijk gekoppeld aan een IP-adres. Indien alle sites die naar een bepaalde website verwijzen aan hetzelfde IP-adres gekoppeld zijn, is de link voor Google uiteraard snel gelegd.

Vanwege de hiervoor genoemde reden is het dus verstandig om ervoor te zorgen dat de websites die naar jou linken aan een ander IP-adres gekoppeld zijn dan jouw site. Natuurlijk maakt het niet veel uit als je enkele links vanaf hetzelfde IP-adres hebt, maar wanneer dit op grote schaal voorkomt, zou Google zomaar eens zijn bedenkingen kunnen krijgen.

Eigenaar Joep (blauw patroon)
Aangenaam 👋 Ik ben Joep

Linkbuilding liever uitbesteden?

Neem contact op als je het linkbuilden toch aan echte specialisten wilt overlaten.

Ik help je graag, dus waarom niet?

Ruilhandel

Je zult over het algemeen niet zo snel een link krijgen op een website zonder dat je de betreffende webmaster daar iets voor teruggeeft. Hoe kun je hem of haar dan iets terug bieden?

9. Ga schrijven

Veel webmasters zijn erg bij met content. Het kost namelijk relatief veel tijd om telkens weer met nieuwe, kwalitatieve artikelen te komen. Daarom is het een aanrader om webmasters gratis content aan te bieden. Wat heb jij daar zelf dan aan? Heel simpel, de enige voorwaarde voor het gebruik van de content is dat er een linkje naar jouw website in moet worden verwerkt. Op deze manier kun je relatief eenvoudig zeer waardevolle en relevante links verkrijgen.

10. Maak een extra website

Wat ik persoonlijk ook een erg goede optie vind, is een eenvoudige extra website maken. Wanneer ik links zoek voor een site over meubels, dan zou ik bijvoorbeeld een simpele meubel blog kunnen maken. Als ik vervolgens webmasters benader, kan ik hun direct een link aanbieden op die blog. Het voordeel van een blog is dat ik niet alleen links op de linkpagina kan aanbieden, maar ook links in artikelen. Afhankelijk van wat ik zelf krijg, kan ik dan wat vergelijkbaars terug bieden.

Geloofwaardigheid

Een linkprofiel moet te allen tijde geloofwaardig en natuurlijk blijven. Je wilt namelijk niet dat Google je website gaat afstraffen. Maar hoe houd je het geloofwaardig? De laatste linkbuilding tips helpen je daarbij.

11. Varieer in linktekst

Wanneer je op een bepaald zoekwoord wilt scoren, is het verstandig dat zoekwoord te gebruiken tijdens het linkbuilden. Het is echter belangrijk daarin niet te overdrijven. Wanneer ik een pagina wil laten scoren op de term ‘eetkamerstoel’, dan is het niet verstandig om alle links exact die linktekst mee te geven. Het zou namelijk ongeloofwaardig zijn als mensen uit zichzelf elke keer weer precies dezelfde term gebruiken om naar een pagina te verwijzen. Wissel daarom zeker af met termen als ‘eetkamerstoel bestellen’, ‘eetkamerstoel kopen’, ‘eetkamerstoelen’, ‘mooie eetkamerstoelen’ en de naam of URL van de website.

12. Varieer in linktypes

Er zijn verschillende types links die een webmaster kan bemachtigen. Hij of zij kan natuurlijk voor startpaginalinks gaan, maar ook voor links op een linkpagina of verwerkt in een artikel. Over het algemeen zijn startpaginalinks het eenvoudigst te verkrijgen, waardoor veel linkbuilders geneigd zijn voornamelijk dat soort sites aan te schrijven. Het is echter niet natuurlijk als een website enkel links vanaf startpagina’s heeft. Het zou immers wel heel toevallig zijn als alleen startpagina’s naar je website verwijzen en andere sites niet. Daarom is het aan te raden om te variëren in linktypes. Ga dus niet alleen voor de eenvoudig te verkrijgen, niet zo waardevolle startpaginalinks, maar probeer ook links op linkpagina’s, in artikelen, op fora en in reacties op blogs te plaatsen.

Hoewel ik al dik aan de 1500 woorden zit, zou ik nog vrijwel eindeloos over linkbuilding door kunnen typen. Toch heb ik besloten het bij de bovenstaande 12 linkbuilding tips te houden. Heb je zelf nog nuttige tips? Deel ze dan zeker even in de reacties hieronder.

Daag jij ons uit?

Wij helpen graag bij het bepalen én uitvoeren van een effectieve linkbuilding strategie. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.