Wat is PageRank?
PageRank is een algoritme waarvan de naam is afgeleid van Larry Page, een van de oprichters van Google. Met de PageRank wordt de waarde van een bepaalde pagina vastgesteld op een schaal van 0 tot 10. Dit gebeurt hoofdzakelijk door het aantal links, én de kwaliteit van die links, naar een bepaalde pagina te tellen. Hierbij de (vereenvoudigde) formule:
Volgens deze formule is de PageRank van pagina u afhankelijk van de PageRank van iedere pagina v die naar u linkt, gedeeld door het aantal links vanaf pagina v.
Dit klinkt wellicht lastig, maar het idee erachter is eigenlijk vrij logisch. Een belangrijke, goede website zou immers meer links (van hoge kwaliteit) moeten ontvangen dan andere websites. In principe zou dat dus ook betekenen dat die website een hogere PageRank verdient.
Ik raad echter wel aan om verder te kijken dan de PageRank, zeker tijdens het linkbuilden of bij de overname van een website.
Joep Bogaers
PageRank en SEO
Veel SEO specialisten gebruiken de PageRank als maatstaf voor de waarde van een bepaalde website of pagina. Dit zou in principe ook een goede maatstaf moeten zijn, maar toch is er iets dat door veel mensen vergeten wordt. Niemand heeft namelijk toegang tot de exacte up-to-date PageRank. Hoewel de PageRank wel continu geüpdatet wordt, hebben wij enkel toegang tot de Toolbar PageRank. Het probleem met de PageRank die we in de Google Toolbar terugvinden, is dat die slechts één keer in de zoveel tijd bijgewerkt wordt. De laatste update vond bijvoorbeeld maar liefst 9 maanden geleden plaats. Kortom: de Toolbar PageRank is momenteel alles behalve up-to-date!
Mijn mening over de PageRank
Zoals je wellicht al uit mijn artikel met linkbuilding tips hebt kunnen opmaken, ben ik van mening dat de PageRank als maatstaf voor de waarde van een pagina onzin is. Allereerst omdat de PageRank die wij voorgeschoteld krijgen dus niet up-to-date is, maar er is nog meer tegenin te brengen.
Veel mensen zien de PageRank als een bepalende factor wanneer het gaat om het bereiken van hoge posities. Zij denken dan ook dat ze een zo hoog mogelijke PageRank moeten behalen om die felbegeerde eerste positie in te pikken. In mijn ogen is dat echter onzin. Een hoge PageRank is immers relatief eenvoudig te bereiken, bijvoorbeeld door een link te kopen op een pagina met een hoge PageRank. Of die pagina relevant is en daadwerkelijk iets toevoegt aan het internet, maakt dan niet eens uit. Dat zijn echter wel zaken die Google erg belangrijk vindt. Een website met kwalitatieve en relevante backlinks, maar met een PageRank van 0, kan dan ook gewoon ruim boven een site met een erg hoge PageRank scoren.
Dat de PageRank helemaal niets zegt, ga ik echter niet beweren. Om globaal de waarde van een pagina te bepalen, is de PageRank – indien die überhaupt bekend is – zeker bruikbaar. Ik raad echter wel aan om verder te kijken dan de PageRank, zeker tijdens het linkbuilden of bij de overname van een website. Zaken als de MozRank, Page Authority, Domain Authority, Trust Flow en/of Citation Flow zijn dan bruikbaardere maatstaven. Oja, aan de hand van de daadwerkelijke posities in Google is het natuurlijk ook gemakkelijk te achterhalen hoe waardevol een bepaalde pagina nu eigenlijk is.
Ten slotte is het opvallend dat de Toolbar PageRank steeds minder vaak geüpdatet lijkt te worden. Zo waren er in 2011 nog 5 updates, terwijl we het afgelopen jaar maar twee updates hebben ‘meegemaakt’. Dit jaar heeft er zelfs nog geen enkele update plaatsgevonden. Google zelf doet ons al vermoeden dat de PageRank wel eens geheel zou kunnen gaan verdwijnen. Bekijk bijvoorbeeld maar eens de volgende video van Matt Cutts:
Update 30 augustus 2016
Ons vermoeden dat de PageRank zou verdwijnen, was juist. In maart kondigde Google namelijk aan de Toolbar PageRank te verwijderen. Dat is niet direct gebeurd, maar op 15 april 2016 was het zover en ging de Toolbar PageRank eindelijk op zwart.
Conclusie en advies
De Google PageRank is in mijn ogen een cijfer waarmee vluchtig de waarde van een bepaalde pagina kan worden gecheckt. Om een betrouwbaarder beeld te krijgen van die waarde, raad ik echter aan om te kijken naar andere statistieken. Ik raad tevens af om te veel focus te leggen op de PageRank van je website. Je kunt beter tijd investeren in het schrijven van goede content en het verkrijgen van relevante, kwalitatieve backlinks. Werk je samen met een SEO bureau? Ga dan na of zij diezelfde focus hebben. Uiteindelijk draait het namelijk allemaal om de posities die je bereikt en niet om het cijfertje dat PageRank heet.
Posities van je site verbeteren?
Focust je SEO bureau zich meer op bepaalde cijfertjes dan op de daadwerkelijke posities?