Uitdagingen van social media analyse
Goede social media analyse is erg tijdrovend. Allereerst is de belangrijkste vraag wat er precies gemonitord moet worden. Door een duidelijke social media strategie op te stellen ligt er een plan waarop gestuurd kan worden. Naast het feit dat social media monitoren veel tijd kost, is er ook expertise en discipline nodig om op de langere termijn aan de slag te kunnen.
Op basis van de resultaten zal de social media strategie soms aangepast moeten worden, zou social advertising een andere richting op kunnen gaan of moet het social media beheer anders aangepakt worden. Ieder bedrijf heeft zijn eigen behoeften als het gaat om social media analyse. We gaan dan ook graag met je in gesprek om de perfecte combinatie van diensten samen te stellen.
Vooraf een idee krijgen van de tarieven voor social media? Bekijk dan de social media pakketten die we hebben samengesteld. Zoals je ziet, kun je jouw social media al vanaf 259 euro per maand laten beheren.
Waarom social media monitoring?
Social media is tegenwoordig niet meer weg te denken. Mede omdat de verschillende kanalen jou enorm veel mogelijkheden bieden om in contact te komen met (potentiële) klanten. Jij wilt je social media dan ook goed monitoren, waardoor continue analyse onmisbaar is. Door bovenop de resultaten te zitten, kan je namelijk snel bijsturen en kansen benutten. Een belangrijk onderdeel van social media monitoring is het in de gaten houden van je KPI’s. Een aantal KPI’s komt vaak terug binnen social media analyse, namelijk bereik, betrokkenheid, sentiment en conversie.
Bereik
We kunnen een social media analyse doen op basis van het bereik. Bereik kan gemeten worden aan de hand van social media statistieken als volgers of abonnees. Binnen een bepaalde periode kijken we of deze aantallen groeien of juist afnemen. Daarnaast zijn voor de meeste social media kanalen de statistieken ook per post te monitoren. En die zeggen natuurlijk ook veel over je bereik!
Betrokkenheid
Betrokkenheid is iets dat we op verschillende manieren kunnen benaderen. De betrokkenheid van je volgers kan bijvoorbeeld gemeten worden door naar het aantal kliks, likes of downloads te kijken. Je kunt ook een stapje verder gaan door de interactie mee te nemen. Kijk daarbij naar het aantal comments, reposts enzovoorts. Betrokkenheid kan dus breed geïnterpreteerd worden; ga daar consequent mee om!
Sentiment
Naast bereik en betrokkenheid kan je met social media monitoring nog een stapje verder gaan. We bekijken namelijk in hoeverre je achterban de content leuk vindt. Dit kun je monitoren door naar zowel positieve als negatieve interactie te kijken. Wát daarbij precies als positief of negatief beschouwd wordt, is afhankelijk van je eigen keuze. Zo zou je bij Facebook kunnen kijken naar de emoji’s die gebruikt worden in een reactie of naar het type like dat men geeft.
Conversie
De meeste berichten op social media worden als het goed is met een bepaald doel gepost. In sommige gevallen is dit het aantrekken van bezoek voor een specifieke pagina in de hoop dat men converteert. Naast paginabezoeken, is het dan ook van belang om de conversies te meten. Zo kun je in bijvoorbeeld Google Analytics analyseren wat nu precies het gedrag op jouw website is naar aanleiding van berichten op social media.
Samen jouw social media strategie uitdenken?
Onder het genot van een (digitaal) kopje koffie ga ik graag met je in gesprek. Zo werken we samen jouw strategie uit!