Op korte termijn de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten
Maar een webshop of social media is niet voor alle producten en/of diensten weggelegd. Het kan zijn dat je om die reden dus geen gebruik hebt kunnen maken van deze online middelen. Het merendeel van de mensen koopt een boek bijvoorbeeld nog steeds liever bij een fysieke boekhandel dan online. De ‘buying experience’ wordt online immers vaak gemist, en is niet hetzelfde als in de ‘echte’ wereld. Dit is dan ook nog steeds één van de voordelen van fysieke verkooppunten. De boekenliefhebber wacht daarom waarschijnlijk totdat het weer mogelijk is om een bezoek te brengen aan zijn of haar favoriete boekhandel.
Is jouw onderneming te vergelijken met een fysieke boekhandel? Of is het lastig om er met een webshop of website tussen te komen en online zichtbaar te zijn tussen al die andere verkopers? Hoe dan ook, je wilt de kans om vanaf volgende week weer enigszins op de ‘oude manier’ te verkopen zeker niet uit de weg gaan. Sterker nog, je wilt alle kansen juist met beide armen aangrijpen. Wij helpen je graag op weg, zodat jij op zeer korte termijn (lokaal) je online zichtbaarheid kunt vergroten.
Corona heeft ondernemers doen beseffen dat een goede website én eventueel social media belangrijk zijn om in contact te blijven met je klant.
Joep Bogaers
Tips om snel online zichtbaar te worden in 3 scenario’s
Hieronder schetsen wij drie scenario’s die beschrijven wat de mogelijkheden zijn om (lokaal) je online zichtbaarheid te vergroten.
1. Je hebt een website en een fysieke zaak
Je hebt een website en een fysieke zaak waar mensen binnenkort weer naartoe mogen om hun spullen af te halen. Je kunt natuurlijk klaar gaan staan bij je telefoon om de ‘boodschappenlijstjes’ te noteren, maar je weet waarschijnlijk ook dat die telefoon niet uit zichzelf gaat rinkelen. De klant moet eerst weten dat jij open bent en zal zich vervolgens afvragen hoe het bij jou geregeld is. Natuurlijk is een beschrijving op de deur of website handig, maar het zal vooral de ‘vaste klant’ zijn die dit oppikt. Hoe bereik je ook andere shoppers? Met SEA kun je op (zeer) korte termijn jouw online zichtbaarheid vergroten!
Gebruik van Google Ads
Om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten en zo je verkopen te stimuleren, zou je gebruik kunnen maken van Google Ads campagnes. Dit kan op de korte termijn heel effectief zijn. Ten eerste omdat zulke advertenties binnen één dag online kunnen staan. Ten tweede omdat je specifiek kan zijn. Je kan namelijk lokaal targeten op plaats, en zelfs straal of postcode. Handig voor iemand die lokaal wil shoppen, en dus juist bij jou terecht wil komen.
In de Google advertenties krijg je redelijk wat ruimte om iets te zeggen over wat jij te bieden hebt. Wellicht heb je ook nog een leuke korting of actie om daarin te benoemen. Een tip: denk altijd even na over de zoektermen die iemand gebruikt om jou te vinden. Als je bijvoorbeeld broeken verkoopt in Tilburg, gebruik dan meerdere termen voor ‘broeken’ zoals ‘jeans’ of ‘pantalons’. Daarnaast kun je dus Tilburg inzetten voor je lokale targeting. Meer inspiratie nodig voor de zoektermen? Gebruik dan de zoekwoorden tool van Google Ads!
2. Je hebt een webshop en een fysieke zaak
Je hebt een webshop en een fysieke zaak, maar je bent misschien niet de enige in jouw branche. Het blijkt dan ook een uitdaging om boven je concurrenten te verschijnen in Google. Lokaal ligt dat waarschijnlijk anders. Daar word je wellicht namelijk herkend en vertrouwd, waardoor jij je kunt onderscheiden van de concurrentie. Maar wat zou je dan kunnen doen om bij jou in de buurt (én eventueel landelijk) online zichtbaar te worden met je (web)winkel? Juist, Google Shopping inzetten!
Gebruik van Google Shopping
Google Shopping kent één erg groot verschil met ‘reguliere’ Google advertenties. Daar waar in zoekadvertenties alleen teksten worden weergegeven, verschijnen bij een Shopping advertentie immers ook de prijs en een productfoto! Dit is natuurlijk niet te vergelijken met een ‘normale’ winkelervaring, maar de zoeker krijgt op deze manier op zijn minst al een beter beeld van het product. En dat nog binnen de zoekresultaten, zónder dat hij of zij de webshop daadwerkelijk heeft bezocht.
Met Google Shopping heeft de klant dus de mogelijkheid om heel snel te schakelen en het product af te rekenen. Dat is wat je wilt als ondernemer! Een aanvullend voordeel zit hem in de klikprijzen. Deze zijn namelijk lager dan je wellicht gewend bent van een ‘normale’ Google Ads campagne. En dat is nog niet alles. Het is zélfs mogelijk om lokale zoekers informatie over je winkelvoorraad te laten zien. Waar wacht je nog op? We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden om met Google Shopping de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten.
3. Je hebt geen website, maar wel een fysieke zaak
Een fysieke zaak, maar nog geen website? Het bestaat! Denk aan die authentieke slotenmaker die al sinds 1956 voor iedereen klaarstaat. Vaak weet de hele buurt hem te vinden en waarom zou je dan een website nodig hebben? Met de nieuwe regelgeving voor winkeliers vanaf 10 februari, moet er van tevoren toch online of telefonisch besteld worden. Om ook in die situatie klanten te bereiken en informeren, zou je natuurlijk een lokale social media campagne kunnen opzetten!
Gebruik van Facebook en Instagram campagnes
Om toch online zichtbaar te zijn en op zeer korte termijn in contact te komen met jouw (potentiële) klanten, kun je een social media campagne optuigen. Hier heb je géén website voor nodig. Enkel een Facebook (en eventueel Instagram) pagina, die overigens binnen de kortste keren opgezet kan worden. Vervolgens is het mogelijk om via die pagina te adverteren. Ook voor deze manier van adverteren geldt: lage klikprijzen en specifieke targeting. Je kan namelijk, net als bij Google advertenties (waar wél een website voor nodig is), heel specifiek aangeven wie jij wil bereiken en waar precies. Grote kans dat deze klant vervolgens sneller de telefoon pakt en een bestelling plaatst!
Hulp nodig om online zichtbaar te worden?
Staat jouw situatie er niet tussen of wil je je online zichtbaarheid laten vergroten?