Het belang van zakelijke blogs
Wat zijn nu eigenlijk de voordelen die komen kijken bij bloggen voor bedrijven? Ten eerste genereer je meer organisch zoekverkeer voor je website. Dit zijn bezoekers die op jouw site zijn beland via een niet betaald zoekresultaat, bijvoorbeeld vanuit Google. Als zij jouw zakelijke blog interessant vinden, zullen ze misschien zelfs verder kijken op je website en interesse tonen in jouw producten of diensten.
Een ander voordeel van zakelijk bloggen is dat het vertrouwen kan creëren tussen (toekomstige) klanten en jouw bedrijf. Door je website aan te vullen met allerlei relevante content in de vorm van zakelijke blogs, krijgen lezers een beter beeld van jou en van de producten of diensten die je aanbiedt. Vooral als je een bedrijf hebt dat een service aanbiedt, is het belangrijk dat je klanten het idee hebben dat zij jou persoonlijker hebben leren kennen. Dit zorgt er namelijk voor dat zij jou meer zullen vertrouwen. Verder kunnen de lezers van jouw zakelijke blog jou als een expert gaan zien over het onderwerp van het artikel. Het resultaat? Zij zullen jou hier eerder voor inschakelen dan een concurrent!
Door je website aan te vullen met allerlei relevante content in de vorm van zakelijke blogs, krijgen lezers een beter beeld van jou en van de producten of diensten die je aanbiedt.
Joep Bogaers
Tips voor het schrijven van zakelijke blogs
Vaak lijkt zakelijk bloggen een stuk moeilijker voor ondernemers dan het daadwerkelijk is. Zo weten sommige ondernemers bijvoorbeeld niet waar ze over moeten bloggen of hoe ze het beste een zakelijk blog zouden kunnen schrijven. Hieronder geef ik enkele tips om houvast te creëren bij het schrijven van jouw (eerste) zakelijke blogs.
Onderwerpen van een zakelijk blog
Zakelijke blogs kunnen over allerlei onderwerpen gaan en met verschillende doeleinden geschreven worden. Het belangrijkste hierbij is dat de blogs die je publiceert uiteindelijk allemaal goed bij jouw bedrijf, bij elkaar en bij jouw doelgroep passen. Een heldere contentstrategie kan duidelijkheid geven over waar jouw doelgroep naar op zoek is.
Bij het kiezen van een onderwerp voor een artikel is het belangrijk om je schrijfdoel in je achterhoofd te houden. Wil je bijvoorbeeld jouw klanten extra informatie over jouw producten of service bieden? Schrijf dan eens over een veelgestelde vraag of leg een proces binnen jouw bedrijf uitgebreid uit. Als je klanten meer informatie over jouw vakgebied wilt geven, dan kun je bijvoorbeeld een zakelijk blog schrijven waarin je lastige onderwerpen binnen dat gebied uitlegt. Ook kun je bloggen over een huidige trend in jouw vakgebied, waarbij je uitlegt van jouw bedrijf hiermee doet. Verder is het ook altijd goed om in een zakelijk blog in te spelen op actualiteiten die te linken zijn aan jouw bedrijf. Grote kans dat je lezers aan jouw bedrijf zullen denken als de betreffende actualiteit nog eens ter sprake komt!
Het schrijven van een zakelijk blog
Nadat je een onderwerp hebt gekozen, kun je aan de slag met het schrijven van jouw zakelijke blog. Ons advies is om daarbij een opbouw van minimaal vier alinea’s (inclusief de inleiding) aan te houden als basis, zodat het artikel in ieder geval genoeg informatie bevat. Boven deze alinea’s zet je een kopje. Het kan fijn zijn om allereerst de kopjes (en daarmee de structuur) te bepalen, voordat je de rest van de tekst gaat schrijven. Zo weet je van tevoren al waar bepaalde informatie terug zal komen. Houd ook zeker de doelgroep die je met jouw zakelijke blog hoopt te bereiken in je achterhoofd. Dit geeft je namelijk informatie over de achtergrondkennis die de lezers mogelijk al hebben van een onderwerp. Verder kan de inzet van storytelling, humor of anekdotes een goede strategie zijn om jouw blog echt tot leven te laten komen in het hoofd van jouw lezers.
Het toevoegen van kopjes aan een zakelijk blog is belangrijk, omdat lezers dan een goed beeld krijgen van waar de tekst over zal gaan. Hetzelfde geldt voor zoekmachines als Google: door het gebruik van kopjes krijgt Google direct een idee waar jouw tekst over gaat en bij welke zoekopdrachten jouw zakelijke blog tevoorschijn moet komen. Wil je dat jouw zakelijke blog als één van de belangrijkste resultaten naar boven komt in Google, dan moet je de kopjes en tekst schrijven op basis van zoekwoorden. Een blog geschreven op basis van een zoekwoordenonderzoek, wordt ook wel een SEO blog genoemd. Als je graag wilt leren hoe je zelf zo’n zoekwoordenonderzoek kan uitvoeren, kun je bijvoorbeeld een SEO training volgen.
Starten met zakelijk bloggen
Met de tips voor het schrijven van een blog die ik je in dit artikel heb gegeven, kun je hopelijk als een speer aan de slag met zakelijk bloggen. Wil je het nóg serieuzer aanpakken? Schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief om gratis de whitepaper ‘Snel & effectief bloggen in 2 stappen’ te ontvangen. Probeer in ieder geval met regelmaat een zakelijk blog te plaatsen en hiermee de relevante content op jouw website steeds verder uit te breiden. Heb je geen tijd om zelf aan de slag te gaan met zakelijk bloggen? Laat het dan door een gespecialiseerd content marketing bureau doen!
Zakelijk bloggen inzetten voor jouw website?
Wil jij jouw website voorzien van zakelijke blogs?