900%

meer online omzet binnen 5 jaar

121,3%

meer termen op pagina 1 van Google

Wat was de vraag?

Fatboy klopte zo’n 8 jaar geleden bij ons aan en was toen vrijwel enkel vindbaar op ‘branded’ zoekwoorden. Dat maakte het merk sterk afhankelijk van met name SEA. Ook voor verdere groei. Daarom wilden ze organisch doorgroeien. Tijd om te starten met SEO dus. Bovendien stond er een migratie van Magento naar een maatwerk systeem op het programma, wat op SEO-vlak natuurlijk om de nodige voorbereidingen vroeg. Een hele mooie klus voor onze interim online marketeer!

Met Kwalitiv, als specialist in SEO, hebben we het merk Fatboy online enorm kunnen laten groeien. De proactieve houding van Kwalitiv zorgde ervoor dat we steeds op koers bleven. Ze namen veel werk uit onze handen, zijn betrokken, kundig en hands-on. Al met al een zeer prettige samenwerking.

Rick Berenschot Fatboy

Wat was onze aanpak?

De overstap naar een systeem op maat was al op volle toeren, dus voor dat proces zijn nog een aantal belangrijke SEO punten aangedragen. Daarnaast is er meteen een start gemaakt met een redirect plan. Dit om te voorkomen dat er bezoekers en autoriteit verloren zouden raken. Na de succesvolle SEO-migratie begon het eigenlijk pas. Sterker nog, er lag zoveel werk dat we Fatboy hebben geadviseerd om een collega-bureau aan te haken voor extra ondersteuning.

Parallel aan de migratie hebben we een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd in de 4 belangrijkste talen, zodat we daarna direct met de SEO-teksten aan de slag konden. Ook op het vlak van linkbuilding lagen er diverse kansen. Niet alleen omdat Fatboy druk bezig was met (digital) PR, maar ook omdat daar in het verleden veel aan was gedaan. Tijd om vermeldingen uit het verleden te voorzien van een link dus. En om bij nieuwe publicaties het ‘SEO-verhaal’ niet te vergeten natuurlijk.

Vanuit daar ging het hard. Onze online marketing specialist heeft vervolgens bijvoorbeeld ook social advertising en A/B testing verzorgd en uiteindelijk is Kwalitiv Fatboy als bureau gaan versterken. Sindsdien is er wederom veel gebeurd. Wat we allemaal gedaan hebben, is zelfs te veel om op te noemen. De belangrijkste zaken zullen we voor je op een rijtje zetten.

Samen werken

Internationalisering

Oorspronkelijk was de shop van Fatboy beschikbaar in het Duits, Engels, Frans en Nederlands, maar dit hebben we uitgebreid met het Deens, Italiaans, Spaans en Zweeds. Tevens is het merk door de jaren heen in vele tientallen landen gaan leveren.

Overnames en integraties

Er zijn ook verschillende integraties en overnames gedaan. Daarbij hebben wij telkens de SEO-migratie voor onze rekening genomen. Of voorzien in een stukje extra advies, bijvoorbeeld over de marketplace strategie.

Marketplaces

We hebben voor Fatboy allerlei marketplaces mogen opzetten, uitbreiden of verbeteren. Denk aan bekende Nederlandse platforms als fonQ en Bol, maar ook aan marketplaces als Nature & Découvertes voor specifieke landen of Amazon op grotere schaal.

Nóg een migratie

Recentelijk is Fatboy vanuit de maatwerk webshop van destijds overgestapt naar Salesforce Commerce Cloud. Ook deze SEO-migratie hebben wij tot een succes gemaakt. Bovendien hebben we alle belangrijke SEO-gerelateerde zaken aangedragen in dit proces.

Wat is de ervaring?

We worden beoordeeld met een 4.9
Fatboy heeft ruim 7 jaar samengewerkt met Kwalitiv op het gebied van SEO & Marketplace. Niet voor niets is er al een samenwerking van 7 jaar: kundige partij en snel schakelen waardoor we met de online zichtbaarheid een flinke groei hebben doorgemaakt.

Wat zijn de resultaten?

Zoekwoorden

Kijken we puur naar het oorspronkelijke doel om beter vindbaar te zijn op ‘non-branded’ zoekwoorden, dan liegen de resultaten er niet om. Alleen al voor Nederland is het aantal non-branded focus zoekwoorden in de top 10 gestegen van 75 naar 166. Een toename van 121,3% dus! Sterker nog, er staan nu ongeveer evenveel zoekwoorden in de top 3 als toen in de top 10. Bovendien vallen hierbinnen de belangrijkste termen als ‘zitzak’, waarop enorm veel wordt gezocht.

Het spreekt voor zich dat het niet bij Nederland blijft en dat andere focuslanden dus vergelijkbare cijfers kennen. Zo is hetzelfde aantal in Duitsland met 120,5% toegenomen en hebben belangrijke woorden met hoge zoekvolumes als ‘Sitzsack’ ook daar een positie in de top 3.

Online omzet

Naast SEO hebben we uiteindelijk veel meer gedaan voor Fatboy. Daarnaast waren we niet het enige betrokken bureau, maar heeft onze interim online marketeer Fatboy destijds bijvoorbeeld voor andere werkzaamheden gekoppeld aan een collega-bureau. Bovendien heeft het merk in algemene zin een flinke groei doorgemaakt. Dit alles maakt het natuurlijk lastig om onze verantwoordelijkheid ‘op te eisen’ voor de harde cijfers. We hebben het immers niet alleen gedaan. In de eerste 5 jaar hebben we de online omzet van Fatboy in ieder geval zien vertienvoudigen. Prachtig om daar medeverantwoordelijk voor te zijn!

Eigenaar Joep (blauw patroon)
Aangenaam 👋 Ik ben Joep

Zullen we samen jouw strategie uitdenken?

Onder het genot van een (digitaal) kopje koffie ga ik graag met je in gesprek. Zo werken we samen jouw strategie uit!

Helemaal gratis natuurlijk, lekker toch?