Wat is Google News?
Google Nieuws verzamelt met behulp van een algoritme nieuws uit diverse bronnen. Niet alleen uit nationale, maar ook uit internationale bronnen. Het algoritme selecteert en rangschikt artikelen op basis van hoe vaak en waar het onderwerp wordt weergegeven. Daarnaast wordt bij die rangschikking gekeken naar zaken als actualiteit, relevantie en locatie. Op deze manier wordt er niet gekeken naar persoonlijke voorkeuren, zoals politieke standpunten. Hierdoor kun je over hetzelfde onderwerp, maar vanuit verschillende invalshoeken, lezen. Gelijksoortige artikelen worden gegroepeerd, waardoor je makkelijk door de nieuwsartikelen kunt navigeren. Het algoritme kan ook zorgen voor gepersonaliseerd nieuws, op basis van je eigen interesses. Je kunt namelijk heel gemakkelijk je interesses aangeven door categorieën aan te vinken waarover je graag meer wil lezen. Hierdoor ben je altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op gebieden die jou interesseren.
Om op Google Nieuws terecht te komen, mogen er wel berichten over je bedrijf op jouw website staan, maar dien je die af te wisselen met nieuws dat daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de lezer.
Joep Bogaers
Hoe kan Google Nieuws je helpen?
Google Nieuws is, vanwege het neutrale maar gepersonaliseerde
nieuws, ontzettend populair. Google News wordt door meer dan 60% van de mensen meer vertrouwd dan andere nieuwsbronnen. Dit maakt het natuurlijk een interessante plek om je website te tonen en meer bezoekers aan te trekken. Overigens is het ook geen verkeerde manier om backlinks te genereren. Kortom, Google Nieuws is een goede manier om je online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Hiervoor moet je natuurlijk wel eerst nog verschijnen in Google News. Maar hoe doe je dat? Allereerst is het belangrijk dat je regelmatig nieuws publiceert. De berichten die je plaatst, moeten zo objectief mogelijk zijn ingestoken. Vooral berichten over je eigen bedrijf moet je dus voorzichtig aanpakken. Om op Google Nieuws terecht te komen, mogen er wel berichten over je bedrijf op jouw website staan, maar dien je die af te wisselen met nieuws dat daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de lezer. Hiernaast zijn er meer tips, maar die bespreken we in de volgende paragraaf.
Hoe verschijn je in Google News?
Om de balans tussen bedrijfsgerelateerde berichten en nieuwsberichten makkelijker te maken, kun je een Google News Sitemap op je website plaatsen en deze indienen bij Google. Je ‘helpt’ de zoekmachine hiermee een handje, omdat Google dan weet welke berichten je wilt laten indexeren. Hierdoor maak je jouw content sneller vindbaar voor Google Nieuws, wat zorgt voor een betere indexatie. Andere factoren die je kunnen helpen om in Google News te verschijnen, zijn in te delen in 2 categorieën: factoren gerelateerd aan techniek en factoren gerelateerd aan content.
Factoren gerelateerd aan techniek
Ten eerste is het belangrijk dat je website is aangemeld als Google Nieuwssite. Zorg ervoor dat je website voldoet aan de algemene richtlijnen en meld je daarna dus aan als Google Nieuwssite. Wil je ook daadwerkelijk terechtkomen op Google Nieuws, dan is het belangrijk dat de structuur en techniek achter je website goed zijn. Om de structuur van je website te verbeteren, is het bijvoorbeeld handig om categorieën te creëren, en zo je website op te delen. Hierdoor is je site makkelijk te navigeren en indexeren, en blijft hij bovendien ‘clean’. Daarnaast is het raadzaam om gebruik te maken van AMPs: Accelerated Mobile Pages. Dit zijn pagina’s die volledig zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, waardoor een website daarop beter én sneller werkt.
Factoren gerelateerd aan content
Het spreekt misschien voor zich, maar het is belangrijk om altijd te controleren of je foutloos schrijft. Zorg dat je grammaticale fouten, spellingsfouten en typfouten vermijdt, en zorg voor een soepele zinsopbouw. Daarnaast is het gebruik van titels en koppen van belang. Vergeet ook niet om daar jouw belangrijkste zoekwoorden in te verwerken. Een andere simpele tip is het toevoegen van een afbeelding met een alt-tekst. Zoals eerder benoemd, dien je in het algemeen regelmatig kwalitatieve content te plaatsen, zodat je betrouwbaarheid en autoriteit groeit. Bovendien moet de nadruk van die content op nieuws liggen: de inhoud moet origineel, interessant, actueel en relevant zijn voor het publiek.
Let op: of je daadwerkelijk in Google News verschijnt, ligt aan allerlei verschillende factoren. Zoals eerder in deze blog te lezen is, worden artikelen namelijk geselecteerd op relevantie, actualiteit en locatie. Deze tips geven dus geen garantie dat je op Google Nieuws verschijnt.
Jouw content op Google Nieuws?
Benader ons voor hulp met het verspreiden van je content.