Wat zijn uitsluitingszoekwoorden?
Uitsluitingszoekwoorden worden ook wel eens negatieve zoekwoorden genoemd. Het gaat namelijk om de woorden waarop een advertentie niet moet worden weergegeven. Op die manier kun je ervoor zorgen dat je enkel de meest geïnteresseerde bezoekers naar je website lokt. Zo zullen mensen die op zoek zijn naar een tweedehands fiets geen interesse hebben in een webshop waar enkel splinternieuwe fietsen worden aangeboden. In dit geval zou het dus verstandig zijn om ‘tweedehands’ als uitsluitingszoekwoord op te nemen.
Wanneer je bijvoorbeeld een webshop in tablets hebt, dan heb je waarschijnlijk niet veel aan bezoekers die een tablet willen winnen. Door uitsluitingszoekwoorden als ‘winnen’, ‘win’ en ‘gratis’ te gebruiken, kun je deze personen er eenvoudig uitfilteren.
Joep Bogaers
Hoe uitsluitingszoekwoorden toevoegen?
Wanneer je ingelogd bent en een campagne hebt aangeklikt, ga je naar het tabblad ‘Zoekwoorden’. Vervolgens zie je tussen ‘Zoekwoorden’ en ‘Zoektermen’ ook ‘Uitsluitingszoekwoorden’ staan. Nadat je daar op hebt geklikt, kun je zowel op advertentiegroepniveau als op campagneniveau uitsluitingszoekwoorden toevoegen. Daarbij zul je erachter komen dat er verschillende soorten uitsluitingszoekwoorden zijn. Het is immers niet alleen mogelijk om brede of exacte uitsluitingszoekwoorden in te stellen, maar ook het uitsluiten van bepaalde woordgroepen behoort tot de mogelijkheden. Aangezien deze soorten behoorlijk van elkaar verschillen, zal ik ze alle drie kort bespreken.
Verschillende soorten uitsluitingszoekwoorden
Breed uitsluitingszoekwoord
Met een breed uitsluitingszoekwoord kun je voorkomen dat je advertentie wordt weergegeven wanneer dat woord wordt gebruikt in de zoekopdracht. Bedenk echter wel dat het uitsluitingszoekwoord exact zoals je het gespeld hebt in die zoekopdracht moet voorkomen. Het meervoud, misspellingen en andere variaties worden dus niet meegenomen en dien je apart toe te voegen.
Wanneer je ‘autoband’ als uitsluitingszoekwoord opgeeft, wordt je advertentie niet weergegeven als iemand zoekt op ‘autoband repareren’. Echter, indien iemand zoekt op ‘autobanden repareren’, dan kan hij wel gewoon getoond worden.
Exact uitsluitingszoekwoord
Wanneer je een exact uitsluitingszoekwoord opgeeft, wordt de advertentie niet weergegeven indien de zoekopdracht exact gelijk is aan dat woord.
Als iemand zoekt op ‘autoband’, terwijl je ‘autoband’ als uitsluitingszoekwoord hebt opgegeven, wordt je advertentie dus niet getoond. Mocht er gezocht worden op ‘autobanden’, dan kan hij wel tevoorschijn komen.
Woordgroep uitsluitingszoekwoord
Door gebruik te maken van een woordgroep uitsluitingszoekwoord kun je voorkomen dat je advertentie wordt getoond wanneer de zoekopdracht die woordgroep bevat.
Indien je woordgroep uitsluitingszoekwoord ‘autoband repareren’ is, dan wordt de advertentie niet weergegeven als iemand op ‘snel autoband repareren’ zoekt. Als er gezocht wordt op ‘autoband snel repareren’, dan kan hij wel getoond worden, omdat er een woord tussen ‘autoband’ en ‘repareren’ staat.
Efficiënter aan de slag
met SEA?
Neem contact op om sneller én meer stappen te zetten met SEA.
Voordelen van uitsluitingszoekwoorden
Zoals ik in de inleiding al vermeldde, zijn kosten besparen en relevante bezoekers aantrekken de voordelen van het gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Ik zal voor de duidelijkheid beide voordelen nog even toelichten.
Google Ads kosten besparen
Door veel uitsluitingszoekwoorden in te stellen, zal je advertentie minder vaak worden weergegeven. Dit zorgt uiteraard voor minder kliks, wat op zijn beurt weer leidt tot lagere kosten. Tevens kun je er met uitsluitingszoekwoorden voor zorgen dat je advertentie enkel op de meest relevante zoekopdrachten wordt getoond. Omdat je advertentie zo erg relevant kan zijn, zal de CTR waarschijnlijk toenemen. Een hogere CTR zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, waardoor je minder gaat betalen voor een klik. Hierdoor zullen je Google Ads kosten dus nog meer afnemen.
Relevante bezoekers aantrekken
Een ander groot voordeel waar je van profiteert als je uitsluitingszoekwoorden gebruikt, is het feit dat je relevantere bezoekers zult aantrekken. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop in tablets hebt, dan heb je waarschijnlijk niet veel aan bezoekers die een tablet willen winnen. Door uitsluitingszoekwoorden als ‘winnen’, ‘win’ en ‘gratis’ te gebruiken, kun je deze personen er eenvoudig uitfilteren.
Besparen op Google Ads kosten?
Vind je het lastig om relevante bezoekers aan te trekken en wil je kosten besparen?