Het belang van links
Laat ik vooropstellen dat links naar je website over het algemeen van groot belang zijn om te scoren binnen zoekmachines zoals Google. Het draait bij deze links niet om kwantiteit, maar om kwaliteit en relevantie. Wanneer een relevante en kwalitatief hoogstaande website naar jouw site linkt, ziet Google dit kortgezegd als een teken dat je website de moeite waard is. Waarom zou de website anders naar je linken? Dat doet een webmaster waarschijnlijk vanwege het feit dat je site goede content heeft en daadwerkelijk wat toevoegt aan het internet. Als dit regelmatig gebeurt, is dat voor Google een prima reden om je website hoger te rangschikken binnen de zoekresultaten. De zoekmachine wil haar gebruikers immers kwalitatief goede sites voorschotelen die perfect op hun zoekopdracht aansluiten.
Wanneer een relevante en kwalitatief hoogstaande website naar jouw site linkt, ziet Google dit kortgezegd als een teken dat je website de moeite waard is
Joep Bogaers
Het doel van linkbuilding
Het doel van linkbuilding is om dergelijke links naar je website te verkrijgen. Het komt er in dat geval op neer dat je webmasters gaat aanschrijven met de vraag of zij een link naar je site willen plaatsen. Vaak bied je aan daarvoor een linkje terug te geven, een bepaald bedrag te betalen of een dienst of product gratis te leveren. Linkbuilding is daarom te zien als ‘kunstmatig’; een webmaster linkt immers niet per definitie naar een website omdat die zo kwalitatief hoogwaardig is, maar wellicht enkel omdat dat wat er tegenover staat interessant is.
Linkbuilding ‘ontwikkelingen’
Google is erg slim. De zoekmachine is namelijk steeds beter in staat om te achterhalen welke links nu te ‘vertrouwen’ zijn. In dat geval doel ik dus op links die geheel vrijwillig geplaatst zijn met de bedoeling bezoekers door te verwijzen naar andere interessante websites die het bezoeken waard zijn.
Komen de links wel betrouwbaar over?
Sommige linkbuildingpraktijken zijn door Google’s toenemende slimheid aardig in de soep gelopen. Veel linkbuilders kiezen bijvoorbeeld voornamelijk voor startpagina’s die helemaal vol staan met links, en vaak puur voor linkbuilding worden gebruikt. Ook artikelwebsites die speciaal voor linkbuilding zijn opgezet en volgepropt worden met artikelen die allemaal een of meerdere externe links bevatten zijn erg populair. Daarnaast is een andere veelvoorkomende keuze een grote hoeveelheid links op link- of partnerpagina’s die over het algemeen een enorme lijst van de meest uiteenlopende links bevatten. Kortom: allemaal links die niet bepaald betrouwbaar overkomen.
Linkbuilding wordt lastiger
Waarom komen dergelijke links niet betrouwbaar over? Heel simpel: ze zijn niet geplaatst omdat de websites zo interessant zijn, en daar lijkt het ook niet eens op. Aangezien Google dat inmiddels dus in steeds meer gevallen door heeft, hebben dergelijke links vandaag de dag niet heel veel nut meer. Ik vind het daardoor echter niet terecht om linkbuilding onbelangrijk of zelfs ‘dood’ te noemen. Er dient tegenwoordig alleen meer tijd en moeite in gestoken te worden. Het is immers belangrijker geworden om een link te verkrijgen die natuurlijk overkomt, en dat is niet eenvoudig. Daarom is het zeker het overwegen waard om een linkbuilding bureau in te schakelen.
Efficiënter aan de slag
met SEO?
Neem contact op om sneller én meer stappen te zetten met SEO.
De basis blijft hetzelfde
Bovendien is en blijft de basis gewoon hetzelfde: een website dient kwalitatief en waardevol te zijn, waardoor webmasters vrijwillig naar de betreffende site gaan linken. Google zelf zegt bijvoorbeeld:
De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is unieke, relevante inhoud maken die op natuurlijke wijze populair kan worden in de internetcommunity. Het maken van goede inhoud is de moeite waard: links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de inhoud die u heeft, hoe groter de kans dat iemand anders die inhoud waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de inhoud toevoegt.
Het is dus belangrijk dat een website goede content bevat. Als dat het geval is, betekent het echter niet altijd dat je (op korte termijn) automatisch links zult ontvangen. Linkbuilding is daarom nog steeds belangrijk om toch aan die links te komen. Denk er daarbij echter wel aan dat het over dient te komen alsof ze vrijwillig zijn geplaatst, omdat je website zo’n waardevolle toevoeging aan het internet is.
Conclusie: linkbuilding is niet dood
In mijn ogen is het erg vreemd dat sommige ‘specialisten’ stellen dat het niet meer om linkbuilding, maar om goede content draait. Dat is namelijk onzin, omdat goede content altijd het belangrijkst is geweest. Je wilt je bezoekers immers tevredenstellen en omzetten in klanten, iets wat met slechte inhoud vrij lastig is.
Focus jezelf dus voornamelijk op de inhoud van je website. Soms gaan websites dan vanzelf naar je linken of komen er vanzelf bezoekers op jouw site terecht. Mocht dat niet het geval zijn, dan is linkbuilding een goede manier om daar alsnog voor te zorgen. Hierbij is het dus wel erg belangrijk dat de links in de ogen van Google en andere zoekmachines betrouwbaar zijn. Wat ik aanraad, is om bijvoorbeeld de 80/20-regel te hanteren: besteed 80% van je tijd of SEO budget aan content en 20% aan linkbuilding.
Linkbuilding inzetten voor SEO?
Wij denken graag mee over de vraag hoe jij linkbuilding kunt inzetten voor SEO. Je hoeft alleen maar een berichtje te versturen.