Wat is keyword density?
Keyword density is de zoekwoorddichtheid, oftewel de verhouding tussen het gekozen zoekwoord en het totale aantal woorden op een bepaalde pagina van je website. Als een zoekwoord 12 keer voorkomt in een tekst van 400 woorden, dan komt de keyword density dus uit op 12/400 = 0,03 = 3%.
De perfecte keyword density?
Wat mij is opgevallen, is dat veel webmasters zich meer bezighouden met het bereiken van een bepaalde keyword density dan met de leesbaarheid en kwaliteit van de teksten. Zo kom ik soms SEO teksten tegen met de raarste zinnen en woordvolgordes, omdat vaak enkel op die manier de ‘ideale’ keyword density kan worden bereikt. Maar je maakt je website toch voor je bezoekers, niet voor zoekmachines? Het is toch je doel om bezoekers te informeren of aan te zetten tot de aankoop van een product? Waarom schrijf je dan niet gewoon goede SEO teksten die niet onnatuurlijk volgepropt zijn met zoekwoorden?
De ‘problemen’ van keyword density
Je hebt het vast wel eens gelezen: plaats keywords in je titel, tussen de H tags etc. Woorden in H1 tags tellen bijvoorbeeld zwaarder mee dan woorden die gewoon in een alinea staan. Maar hoe zit het dan met de keyword density? Deze zoekwoorddichtheid houdt hier namelijk helemaal geen rekening mee.
Sterker nog, het is niet eens duidelijk wat we moeten meenemen in de berekening van de keyword density. Stel dat het keyword ‘hanglamp’ is. Moeten we dan ook ‘hanglampen’ en ‘hanglampje’ meenemen in de berekening, of enkel het exacte woord ‘hanglamp’? En moeten we verder alles uit de hele HTML-code meenemen in de berekening? Dus bijvoorbeeld ook de title attributen bij links en de alt attributen bij afbeeldingen? Of gaat het enkel om de tekst? Ook dat is niet duidelijk.
Het probleem met keyword density is dus eigenlijk dat het op verschillende manieren te interpreteren is. Zo kan de keyword density volgens de ene interpretatie op 3% liggen, terwijl hij volgens een andere interpretatie toch echt op 9% ligt.
Zoekmachines en keyword density
Natuurlijk zullen zoekmachines aan de hand van de gebruikte woorden vaststellen wat het hoofdonderwerp van een bepaalde pagina is. Maar zouden ze nu echt een bepaalde minimale keyword density aanhouden? Nee, ik denk van niet. De keyword density is namelijk geen factor die de kwaliteit van een tekst bepaalt, en dat terwijl Google juist steeds meer waarde hecht aan kwaliteit. Het aanhouden van een hoge zoekwoorddichtheid beïnvloedt de kwaliteit van een tekst in mijn ogen vaak zelfs op een negatieve manier.
Als je er nog niet van overtuigd bent dat keyword density niet iets is om aan vast te houden, dan raad ik je aan om het volgende filmpje van Google eens te bekijken:
Je hoeft jezelf namelijk echt niet bezig te houden met keyword density of andere praktijken, zoals het plaatsen van zoekwoorden in de footer van je site, om gevonden te worden in Google.
Joep Bogaers
Overige zoekwoord-ergernissen
Naast de eindeloze discussies over keyword density, zijn er meerdere zoekwoord gerelateerde zaken waar ik me aan kan ergeren.
Footers vol zoekwoorden
Zo kom ik op websites nog steeds regelmatig footers tegen met het kopje ‘onze zoekwoorden’ gevolgd door een enorme waslijst van zoekwoorden waar de website op gevonden zou moeten worden. Dit is natuurlijk niet bepaald een goede tekst, dus Google zal er niet al te veel waarde aan hechten. Sterker nog, Google zou je website er zelfs voor kunnen straffen.
Verstopte zoekwoorden
Een vergelijkbaar fenomeen is het plaatsen van teksten en/of zoekwoorden in dezelfde kleur als de achtergrondkleur van het vak waarin de tekst staat. Op die manier is de tekst dus niet te zien voor bezoekers. Hoewel dit een oude ‘tactiek’ is, kom ik heel af en toe nog websites tegen die er gebruik van maken. Als zoekmachines hier achter komen, dan zal je website over het algemeen gestraft worden.
Wat moet ik dan doen?
Eigenlijk is het een stuk makkelijker dan veel mensen denken. Je hoeft jezelf namelijk echt niet bezig te houden met keyword density of andere praktijken, zoals het plaatsen van zoekwoorden in de footer van je site, om gevonden te worden in Google. Zorg er simpelweg voor dat bezoekers de informatie vinden die ze zoeken. Je schrijft de teksten op je website immers voor je bezoekers en/of klanten en niet voor zoekmachines.
SEO teksten laten schrijven?
SEO copywriting toch liever aan een specialist overlaten?